Köpvillkor Välkommen att handla från Kinna Textil AB. Vi säkerställer en trygg e-handel bland annat genom att till fullo uppfylla de regler som finns i konsumentköplagen för privatkonsumenter och i köplagen för företag.
Leveransvillkor
Kinna Textil säljer främst till företag och priserna i
webshopen visas därmed alltid exklusive moms. I kassan visas den totala summan
inklusive moms för dig som är privatperson. Leveranser sker med Postnord eller
med DHL:s företagspaket inom Sverige. Frakt 89kr tillkommer på respektive
beställning. Vid köp över 3000 kr fri frakt.
Leveranstiden är 1-5 arbetsdagar från det att produkterna
lämnat vårt lager. För ej lagerförda produkter som tillverkas mot order kan
leveranstiden variera mellan 2-7 veckor. Kontakta Kinna Textil på 0320-18456
eller info@Kinnatextil.se om ni önskar avtala en bestämd leveranstid.
Det är köparens ansvar att gatuadress, telefonnummer och mailadress som
angivits vid beställning är korrekt. Normalt körs godset ut till företag och
privatpersoner vardagar mellan 08:00 - 16:00. Finns det ingen mottagare på
angivaren adress vid leverans med PostNord går godset tillbaka till närmaste
postkontor där mottagaren själv får hämta ut sitt paket. Detta gäller både
företag och privatpersoner. Vid leverans med DHL kontaktas mottagaren för ny
dag och tid för utkörning. Kostnad för detta kan förekomma för företag.
Ansvaret för varan övergår till kunden i samband med att transporthandlingarna
signeras av kunden. Om synliga emballageskador eller misstanke om
transportskada på godset föreligger ska detta anmälas till chauffören direkt.
Dold transportskada MÅSTE anmälas till Kinna Textil inom tre (3) dagar för att
transportskadan ska kunna godkännas. I samband med detta bör emballage sparas.
Köpvillkor (Webshop) Villkoren gäller de fall Svensk eller annan lag inte
föreskriver andra regler, vilka strider mot våra villkor. Privatkonsumenter
lyder under konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Företag lyder under
köplagen. Köplagen är dispositiv vilket innebär att våra egna avtal kan avtala
annat än vad lagen föreskriver. Vidare information om gällande lagar kan ni
finna via konsumentverket. Priser Alla priser är angivna i svenska kronor (SEK)
exklusive moms. I kassan redovisas momsen så du som privatperson ser vad den
totala summan blir inklusive moms. Det pris som gäller vid
beställningstillfället gäller även vid leveranstillfället, detta oavsett om
priserna ändrats upp eller ner. För kampanjer gäller priserna under
aktuell kampanjperiod. Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast
ändras på grund av omständigheter som höjda skatter, valutaförändringar,
tekniska fel i webshopen etc. samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna
priset. Vi reserverar oss för förändringar i sortimentet, prisförändringar,
leverantörers prishöjningar, tekniska förändringar, ev. oriktigt angivna
tekniska specifikationer, typografiska fel på vår hemsida, katalog eller i
övriga publikationer. Privatkonsument: Kinna Textil AB tillämpar
konsumentköplagen samt lagen om distanshandel se. Konsumentköplagen
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1990:932 Distansavtalslagen.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2005:59 Beställning
Beställningar görs via vår webbutik www.Kinnatextil.se men kan även göras med
hjälp av telefon 0320-18456 eller e-post info@Kinnatextil.se Beställningar
som utan medgivande görs i annan persons namn och som medför ekonomisk eller
annan skada för Kinna Textil polisanmäls. För att få beställa via www.Kinna
Textil.se måste du vara över 18 år eller ha målsmans medgivande.
Betalningssätt: Kinna Textil.se erbjuder säkra
kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Ekonomi. Vi
erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken,
Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där
du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto
i samband med att du godkänner transaktionen
Förändring och avbeställning:
Förändringar av
order är möjliga så länge ordern inte gått till plock. Tillägg och avbokning
kan även ske via e-post eller telefon men detta medför en risk att ordern
hinner effektueras under den tid det tar för oss att hantera meddelandet. Om
ordern är plockad går den inte längre att avboka. Du som kund är i de fall
avbokning inte skett i tid, skyldig att motta försändelsen, och kan sedan i
tillämpliga fall använda "Ångerrätten". Avbeställning av
beställningsvara, vilken köpts in speciellt för kundens räkning är inte
möjlig. Garantier Garanti ges av producenten, distributören eller försäljaren
och gäller alla fel på produkten som inte är uppkomna av användaren genom
oaktsamhet eller med vilja. Samtliga produkter i vårt sortiment omfattas av
minst 1 års garanti. I de fall där producentens garantitid är längre gäller
underleverantörens/tillverkarens villkor. Många av våra leverantörer har
upptill 10 års garanti. Reklamationer Konsumentköplagen föreskriver två års
reklamationsrätt för privatpersoner, oavsett vilken garantitid som gäller på en
produkt. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts.
Vid reklamation efter det att garantitiden utgått skall köparen kunna påvisa
att det uppkomna felet fanns på produkten redan vid leveranstillfället. Returer
Kontakta oss för returnummer på info@Kinnatextil.se eller via telefon 0320-18456
Det är kundens skyldighet att uppge order/fakturanummer och anledning till den
önskade returen. En PDF sänds till kundens e-postadress som returbekräftelse.
Bekräftelsen ska bifogas när varan returneras. Kunden ansvarar för att
produkten emballerats enligt de rekommendationer som anges. Vidare skall
produkten returneras i stöt skyddande emballage, vilket normalt innebär
ytterlåda fylld med stötdämpande material vari produkten placeras. Vadderade
kuvert är normalt inte att anse som stöt skyddande. Kund ombesörjer och betalar
returfrakten i samband med returer. Gäller returen ett garantiärende ersätter
vi kunden för fraktutlägg. Vid garantiärenden står Kinna Textil AB för frakten
tillbaka till kunden. Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt produkt med
likvärdig eller bättre i de fall identisk produkt inte finns. Återköpet är
godkänt först när Kinna Textil AB har mottagit och kontrollerat varan och
funnit den vara insänd i enlighet med ovanstående villkor.
Ångerrätt (Gäller endast privatpersoner) Privatpersoner har i enlighet med
Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från den dag
man mottog produkten eller en väsentlig del av den. Produkten måste återsändas
i "väsentligt oförändrat" skick. Detta gäller även produktens
eventuella emballage, tillbehör och programvaror. Produkten får naturligtvis
inte ha varit använd om ångrat köp ska medges. Vid köp av en tjänst börjar
ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. Begäran om ångrat köp skall
registreras på samma sätt som en retur. Återsändande av en produkt vilken
returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad.
Återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst medges ej.
Produkten skall återsändas emballerad enligt samma rutin som retur (se ovan).
Ångrat köp kan i vissa fall medges även om kriterierna i lagen inte uppfylls. I
dessa fall står köparen för samtliga fraktkostnader. Återbetalning motsvarar
normalt 50-100 % av produktens värde. Återbetalning av ångrade köp skall vara
utfört inom 30 dagar från den dag då vi mottagit produkten. Återköpet är
godkänt först när Kinna Textil AB har mottagit och kontrollerat varan och
funnit den vara insänd i enlighet med ovanstående villkor. Policy för
behandling av personuppgifter Vi värnar om din integritet. Du ska kunna känna
dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Därför har vi upprättat
den här policyn. Den utgår från gällande dataskyddslagstiftning och
förtydligar hur vi jobbar för att ta tillvara dina rättigheter och din
integritet. Syftet med den här policyn är att du ska få veta hur vi behandlar
dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och
under vilka förutsättningar samt hur du kan ta tillvara dina rättigheter.
Support Kinna Textil AB tillhandahåller teknisk support. Teknisk support
omfattar hjälp vid felsökning, enklare installationshjälp samt allmän
produktinformation och rådgivning före köp. Skadat gods Det är kundens ansvar
att kontrollera godset vid leverans tillfället. Kontrollera godsets och
förpackningens tillstånd när det levereras. Kunden ska räkna igenom kvantiteten
så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Om godset är skadat
vid leveranstillfället kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en
anmärkning på följesedeln. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den
är nödvändig för att skadan ska kunna regleras. Det som uppnås med anmärkningen
är att det styrks att skadan inträffat när transportören hanterat godset. Om
skadan kunnat upptäckas först vid uppackning (dold av emballage) måste kunden
anmäla skadan till det fraktbolag varan är skickad med eller Kinna Textil AB
inom fem (5) 3 arbetsdagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till
behandling. I samband med detta bör emballage sparas. Kunden ska begära en
bekräftelse på anmälan av fraktbolaget för att kunna styrka den. Skadan ska
besiktigas av Postnord och godset får där för ej repareras, säljas, returneras
eller flyttas från leveransadressen. Saknat gods Godsmottagaren (kunden) ska
göra en anmärkning på fraktsedeln innan den kvitteras. Kontakta närmaste
Postnord kontor och uppge sändningsnummer. Då görs en eftersökning av godset.
Om vi inte godset återfinns inom 30 dagar (utrikes 60 dagar) har kunden rätt
att anse det som förlorat. Tvist Tvister där köparen är privatperson har vi som
policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist
mellan företag avgörs som regel i domstol. Force majeure Skulle Kinna Textil AB
vara förhindrad att leverera som följd av arbetskonflikt eller andra
omständigheter som parterna inte kan råda över så som brand, krig, mobilisering
eller oväntade militära inkallningar av motsvarande proportioner,
rekvisitioner, beslag, valutarestriktioner, uppror och upplopp,
transporthinder, varubrist, brist på bränsle, samt förseningar av leveranser
från underleverantörer eller producenter som följd av liknande omständigheter
som tas upp i denna punkt, är Kinna Textil AB fri från allt ansvar med undantag
av reklamationer och kreditering av saknade produkter. Copyright Allt innehåll
på dessa sidor är att betrakta som Kinna Textil AB är skyddad genom bl.a.
upphovsrätt, marknadsförings- och varumärken. Detta innebär att varumärken,
firmanamn, produktnamn samt information om produkter gällande bl.a. produktens
vikt, bilder och grafik, design, layout och annat innehåll ovillkorligen ej får
kopieras eller användas utan explicit medgivande (skriftligt) från Kinna Textil
AB. Förändring av försäljningsvillkor Kinna Textil AB förbehåller sig rätten
att ändra i nuvarande försäljningsvillkor